czwartek, 1 sierpnia 2013

Co mi smakuje: zdrowe przekąski

Dziś powracam do cyku "Co mi smakuje", gdzie możecie mi trochę zajrzeć do talerza ;)
Na tapecie zdrowe przekąski, czyli jak podjadać między posiłkami bez wielkiego uszczerbku dla naszej wagi
i z pozytywnym wpływem na zdrowie.

Powszechnie mówi się, że podjadanie między posiłkami jest złe. Mówi się także, że spożywanie 5 (mniejszych) posiłków jest dla nas optymalne. Teoretycznie można to podzielić na stary, znany jeszcze
z dzieciństwa sposób: śniadanie, obiad, kolacja jako posiłki główne oraz drugie śniadanie
i podwieczorek jako posiłki mniejsze. Trendy w dietetyce/odżywianiu się są różne i podlegają zmianie, ale rola drugiego śniadania czy podwieczorku cały czas jest podkreślana, ze względu na ich pozytywny wpływ na zdrowie. 


Spożycie niewielkiego posiłku zapewnia stały poziom cukru we krwi i zapobiega spadkom formy
i koncentracji oraz napadom wilczego głodu, gdy przychodzi czas na posiłek główny.  

Jedną z propozycji na mały posiłek czy przekąskę są suszone owoce, orzechy i pestki.
Dobroczynny wpływ zdrowych przekąsek przedstawię wam na przykładzie zawartości mojej miseczki
z przekąskami.


Morele





Właściwości suszonych moreli, podobnie jak wszystkich suszonych owoców są nieocenione. Suszone morele zachowują wszystkie swoje wartościowe składniki, nawet po wysuszeniu składają się w ponad 86% z wody. Stąd właśnie ich bogactwo cennych pierwiastków, witamin oraz błonnika.

Morele zawierają:

  • witaminy A, E i C, B1 (Tiamina), B2 (Ryboflawina), B6, PP (niacyna);
  • beta-karoten, który chroni przed ryzykiem wystąpienia choroby wieńcowej i wadami wzroku;
  • pierwiastki, takie jak potas, który reguluje ciśnienie krwi i pracę nerek, żelazo, magnez, fosfor oraz wapń;
  • kwas foliowy;
  • błonnik.



Wszystkie te dobroci  odpowiedzialne są za zachowanie zdrowego wyglądu skóry, zapobiegają jej starzeniu, odbudowują zniszczone włókna kolagenowe, odblokowują ujścia kanałów łojowych, poprawiają jej kondycję oraz przynoszą doskonałe rezultaty w walce z trądzikiem młodzieńczym. Pamiętajmy, że to właśnie beta-karoten jest częstym składnikiem kremów, balsamów i olejków do ciała.

Suszone morele poprawiają trawienie i zapobiegają anemii, mają też działanie zasadotwórcze.
Powinny je jeść osoby cierpiące na nadkwasotę oraz te jedzące codziennie mięso. Zjedzenie kilku moreli po treningu przywróci równowagę kwasowo-zasadotwórczą w organizmie. Jednak, tak naprawdę nawet jeśli nie ćwiczysz i nie jesz dużo mięsa, ale Twoja dieta nie należy do super zdrowych, jedz morele! Przetworzona żywność jaką spożywamy mocna zakwasza organizm, wytrącając go z równowagi i odbijając się negatywnie na naszym zdrowiu i samopoczuciu. 
Ponadto zawarty w morelach beta-karoten ma działanie antynowotworowe, co zostało potwierdzone badaniami. 

Na 100g przypada 284 kcal. 

Żurawina



Suszone owoce żurawiny zawierają bardzo dużo wartości odżywczych, są zdrowe i świetnie smakują. Działają one przeciwgorączkowo i wzmacniają odporność organizmu. Dlatego zaleca się spożywanie żurawiny pod każdą postacią zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, by chronić się przed przeziębieniami.
Żurawina zawiera:
  • dużo witaminy.A i C oraz witaminy z grupy B;
  • są źródłem soli mineralnych, karotenoidy, kwasu askorbinowego i cytrynowego;
  • dużo węglowodanów.

Badania wykazały także, że substancje zawarte w owocach żurawiny:
  • mają dobroczynne działanie na układ pokarmowy, mają właściwości probiotyczne – wspomagają wzrost dobroczynnej mikroflory jelitowej podczas gdy niszczą szkodliwe bakterie 
  • wspomagają leczenie choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy poprzez niszczenie bakterii H. pylori 
  • pielęgnują jamę ustną,  zapobiegają powstawaniu płytki nazębnej, zapobiegają próchnicy
    i chorobom dziąseł (żurawina ma być dodawana wkrótce do pasty do zębów)
  • są naturalnym remedium na zakażenia układu moczowego - zakwaszają mocz, zawarty w nich kwas hipuronowy działa antybakteryjne,  usuwając bakterie Esherichia coli (E.coli) 
  • zapobiegają tworzeniu się kamieni nerkowych, ponieważ zawierają kwas chinowy, który chroni przed powstawaniem kamieni nerkowych
  • obniżają stężenie cholesterolu LDL a podwyższają HDL
  • zapobiegają nowotworom (ale nie tylko, poprzez usuwanie  wolnych rodników, zmniejszają ryzyko wielu poważnych chorób, m.in. nowotworów, zaćmy, choroby Parkinsona, Alzheimera oraz reumatyzmu) 
  • zwalczają wirusa opryszczki (typ HSV-2), przyczyniającego się do powstania opryszczki narządów płciowych, utrudniając wirusowi penetracje i przyleganie do tkanek 
  • pomagają w dochodzeniu do siebie po zawale. Sok z żurawiny co prawda nie zapobiega występowaniu zawałom, jednak może zmniejszać jego rozległość.

Mimo swoich dobroczynnych właściwości, żurawina nie jest niestety dla każdego. Ponieważ zawiera szczawiany, które występując w zbyt dużej koncentracji wykazują tendencje do krystalizacji. 
Dlatego też osoby z istniejącymi już i nieleczonymi kamieniami nerkowymi powinny unikać produktów zawierających tę substancję. 
Szczawiany utrudniają też wchłanianie wapnia z jelit.  Z tego względu spożywanie żurawiny nie jest wskazane dla osób z osteoporozą. Po drugie żurawiny powinny unikać osoby przyjmujące leki zawierające warfarynę. Jest to lek o działaniu przeciwzakrzepowym. Substancje zawarte w żurawinie utrudniają usuwanie warfaryny z organizmu, co wzmaga jej działanie i może przyczyniać się do wystąpienia krwotoków.


Na 100g przypada 321 kcal. 


Orzechy laskowe




Orzechy laskowe są bardzo bogate w składniki odżywcze i obok orzechów włoskich mają najwyższą wartość kaloryczną ze wszystkich owoców uprawianych w naszej strefie klimatycznej.  
Orzechy laskowe mają niski indeks glikemiczny oraz zawierają bardzo dużo tłuszczy (ponad 60% składników odżywczych, przez co zaliczane są do wymienników tłuszczowych).

Orzechy laskowe zawierają:
  • dużo witaminy E (witaminę młodości), świetnej m.in na wzrok;
  • niewielkie ilości witaminy C, która reguluje produkcję kolagenu, niezbędnego do zachowania elastyczności i jędrności skóry, chroni przed negatywnym wpływem promieni słonecznych;
  • witaminy z grupy B, które nadadzą włosom blasku, uchronią przed zajadami, łamaniem paznokci, przyspieszą gojenie drobnych uszkodzeń naskórka;
  • kwas foliowy (szczególnie ważny przy planowaniu ciąży);
  • magnez, wapń, potas, fosfor, cynk, mangan oraz żelazo i miedź, które polecane są
    w zapobieganiu anemii, polepszają parametr krwi;
  • dobrze przyswajalne białko i węglowodany;
  • zdrowe tłuszcze nienasycone obniżające poziom cholesterolu we krwi i odpowiedzialnych za prawidłową pracę serca i naczyń krwionośnych oraz całego układu nerwowego (w tym mózgu).

Na 100g przypada aż 650 kcal. 


Pestki słonecznika




Pestki słonecznika zawierają:

  • aminokwasy i nienasycone kwasy tłuszczowe (kwas linolowy, oleinowy), które zmniejszają ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych i obniżają stężenie cholesterolu we krwi;
  • witaminę E, witaminy z grupy B oraz A i D;
  • pierwiastki, takie jak żelazo, potas, wapń i cynk, którego niedobór cynku może powodować niedokrwistość, gorsze gojenie się ran, zmiany skórne, osłabioną odporność. Jego dostarczenie do organizmu pomoże w leczeniu wrzodów żołądka, reumatyzmu czy trądziku.

Chrupiąc słonecznik dostarczamy więc organizmowi cennych antyoksydantów, wspomagamy nasz wzrok, wzmacniamy kości i dbamy o cerę. Polecane są przy osłabieniu organizmu, zaburzeniach snu
i nastroju czy zakłóceniami rytmu serca
(potas). Porcja wapnia  przyda się
 gdy mamy go za mało
i jesteśmy narażeni na problemy z układem kostnym i zębami, przy niedoborach wapnia możemy  też borykać się z bólami mięśniowymi, krwotokami, a nawet stanami depresyjnymi.


Pestki słonecznika są wysokokaloryczne, na 100g przypada 561 kcal.






Możliwości skomponowania swojego ulubionego zestawu przekąsek jest wiele. Można wybierać wśród gotowych mieszanek, ale także można stworzyć własną, ulubioną kompozycję (kupując np. na wagę). Tym bardziej, że pozwala nam to kontrolować ilość i proporcję poszczególnych składników, a także cenę jaką zapłacimy. 

Do wyboru mamy wiele odmian orzechów (byle nie były solone czy w karmelu, w miodzie
w niewielkiej ilości mogą być ;) ), suszonych owoców czy pestek (dynia!). Wybierzcie to, co lubicie najbardziej :) Pamiętajcie też, że taka przekąska sprawdzi się nie tylko w domu. Z powodzeniem można zabrać ją z sobą, pakując mieszankę do zamykanej torebki czy pojemniczka.

Suszone owoce i orzechy oprócz tego, że są bardzo zdrowe, są też dość kaloryczne, dlatego kontrolujcie ilość jaką spożywacie. Jeśli jednak troszkę Was poniesie, nie miejcie wielkich wyrzutów sumienia, to i tak lepsze niż czekoladowy baton czy paczka chipsów zjedzone w pośpiechu :)


Lubicie takie zdrowe przekąski? Macie swoje ulubione zestawy?


Pozdrawiam ciepło :)
Czella

17 komentarzy:

  1. ja niestety nie umiem się zmusić do jedzenia orzechów czy suszonych moreli, śliwek itp :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma się co zmuszać :) Ale może jest coś z tej ogólnej kategori co lubisz i powoli przekonasz się do większej ilości produktów? Nic na siłę, wybierz coś wartociowego w zamian :)

      Usuń
  2. A u mnie wciąż królują chipsy :> nie da rady bez...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tez czasem jemy takie rzeczy ;) Chociaz tu "wine" biore na siebie ;)

      Usuń
    2. Rose Vanilla, da radę, da ;) tylko trzeba podjąć decyzję :) można też stopniowo się przestawiać :) kwestia celu :)
      Trochę junk food może być, ale trochę i czasem :)

      Usuń
    3. Łukasz, dobrze, ze bierzesz winę na siebie ;)

      Usuń
    4. U Myszy jeszcze gorzej - słodycze, chipsy, frytki, ser i spaghetti. Ostatnie danie nie zalicza się do "małych przekąsek", ale również nie możemy się powstrzymać!

      Usuń
  3. Pyszne :) A jakie zdrowe.. :D
    Zapraszam: http://pieknekosmetyki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Genialny post! U mnie zazwyczaj króluje żurawina i morela:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :)
      Fajnie, że też je lubisz :)

      Usuń
  5. Dodałabym do tego zestawu jeszcze migdały :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Racja, migdały były by tu w sam raz :)

      Usuń
  6. Czyli wszystko to, co muszę jeść walcząc z anemią :) Bardzo lubię wszystkie wyżej wymienione :D

    OdpowiedzUsuń

Cieszą mnie Twoje odwiedziny i będzie mi miło jeśli zostawisz komentarz :)
Na komentarze odpowiadam pod Twoim komentarzem.
Jeśli chcesz być na bieżąco z komentarzami do danego posta, zaznacz "powiadamiaj mnie".

Będę się cieszyć, kiedy dodasz mnie do obserwowanych :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...